март 14, 2018

Източници на калций за вегани

 От елементите, влизащи в състава на нашия организъм, калцият заема пето място след първите четири най-главни: въглерод, кислород, водород и азот. В човешкия организъм в нормални граници се съдържа около 2,5кг калций: 99% в костите, зъбите, ноктите, косата, а 1% в кръвта и клетките на меките тъкани. Дефицита на калций в човешкия организъм води до високо кръвно налягане, остеопороза, поява на камъни в бъбреците и жлъчката и др.

 Скелетът представлява хранилище на калция. При обилно постъпване на калций, той се отлага в крайните участъци на костите във вид на игловидни кристали. Тези запаси се изразходват в период на стрес, за да удовлетворят увеличената потребност на организма, особено когато постъпването на калций с храната е недостатъчно(например при рязка промяна на времето или по време на бременност при жените и т.н.). Но когато запасите се изразходват, организмът използва калцият от самите кости и в този случай е възможно развитието на остеопороза – размекване, крехкост и трошливост на костната тъкан. Тези явления са характерни за определени периоди от живота: бременност, кърмене, при бурни периоди на растежа, по време на съзряване при децата, климактериума при жените, ред заболявания на червата, ендокринната система(когато е нарушено усвояването на калций) и други заболявания на опорно-двигателния апарат. Освен това калцият е необходим за съсирването на кръвта, съкращаването и отпускането на сърдечния мускул, за запазване на зъбите здрави. Недостигът на калций води до повишена нервна възбудимост. Според мнението на повечето учени, достатъчното количество калций в периода на растежа и младостта поддържа организма дълги години млад.
 Дневната доза калций в дажбата на човека, според различни източници, се колебае между 800 и 1500 милиграма. Препоръчват се следните нормативи: при бременни 1000 мг, кърмачки – 1200 мг, деца от 1 до 5 г. - 800-900 мг, от 6 до 17г – 1200-1500 мг, възрастни 800 мг, в период на климактериум – до 1500 на денонощие.


Източник: „Биокалциеви добавки“, Тибетско китайска народна медицина

https://prirodata-i-nie.blogspot.bg/2018/03/blog-post.html


януари 03, 2017

Доктор спорт препоръчва

Всеки знае, че регулярното движение предотвратява много болести. По-малко са тези, които са наясно и с факта, че в определени случаи спортът помага дори срещу остри оплаквания. И учените, и практикуващите лекари привеждат все повече доказателства затова, че физическата активност действа поне толкова добре колкото медицината.

http://prirodata-i-nie.blogspot.bg/2017/01/blog-post.htmlДвижението регулира физическите функции и възстановява психическия баланс - това е известно на всеки, който е разтоварвал служебния стрес, изтощавайки се с джогинг или игра на тенис. Тренировките оказват благотворен ефект върху тялото и в дългосрочен план предотвратяват, дори лекуват редица заболявания. Много хора обаче предпочитат да щадят организма си, когато не се чувстват добре. При това спортът може да се окаже разумно решение, дори при остри състояния и сериозни оплаквания. Специалистите обясняват кои видове спорт за какви случаи са подходящи.

Нарушения на съня, дължащи се на стрес
Който живее под постоянно напрежение, с помощта на много движение може да разгради стрес-хормона кортизол. Неотдавна едно изследване на университетската клиника в Базел показва какво могат да спечелят хората, страдащи от стрес, с подходяща спортна програма, през седмицата те трябва многократно да упражняват интензивен спорт и ще бъдат възнаградени за изморителната активност и потенето с по-продължителни дълбоки фази на съня и по-бърза психическа регенерация. Първи избор са тичането, спортното ходене и колоезденето. Но също мускулните тренировки, изометричните упражнения и прогресивното мускулно отпускане помагат да се разградят излишните стрес-хормони.